NeOdbor - predavač

Autor: Patrik Bretz | 29.1.2014 o 12:00 | (upravené 29.1.2014 o 12:17) Karma článku: 11,67 | Prečítané:  245x

Nemilá návšteva istého obchodu, ktorí si hovoria elektro-špecialisti, kde som sa nevedel domôcť relevantnej odpovede na otázku aký je rozdiel medzi tabletom a GPS. Krátka odpoveď, že GPS je GPS a tablet je tablet ma zaskočila a naviedla ma napísať článok. Takisto aj nie veľmi chválihodná osobná skúsenosť z komunikácie pokladníkov istého obchodného reťazca, kde daná pokladníčka hľadala odpoveď na svoju básnickú otázku, prečo sa vlastne musí zdraviť zákazníkom ma takisto zarazila. A mnoho podobných situácií určite nezažívam len ja, keďže na každom kroku stretávame predavačov.

Malo by byť obdbobie po hospodárskej kríze v ktorom si mali všetci ľudia vstúpiť do svojho svedomia a porozmýšľať ako si vylepšiť ekonomickú situáciu. Či už hovoríme o bežných ľuďoch alebo o obchodníkoch. Každý z nich potrebuje peniaze ako soľ. Vo väčšine prípadov sa peniaze točia a produkujú pri predaji, kde sa stretáva nejaký nazvime ho predavač, resp. obchodný zástupca s potencionálnym zákazníkom. Je to hlavný sprostredkovateľ a osoba, od ktorej zväčša závisí úspešnosť obchodu. Je iné ak je obchodným zástupcom aj majiteľ prevádzky a iné ak je ním osoba, ktorá je platená od počtu hodín odsedených na stoličke za pokladňou. Je predpoklad, že taký potom nemá motiváciu dospieť k naplneniu požiadaviek zákazníka, resp. mu ukázať tie plusy, ktoré daný výrobok či služba má, pre ktoré by si ho mal kúpiť.

V dnešnej dobe by sme už ťažko na odborných školách hľadali odbor "predavač". Ako budúci absolvent odboru "personálny manažment" úplne tomu chápem. Kto by to aj dnes študoval? Je jasné že o daný odbor nieje záujem a ani nieje potrebné pre pozíciu predavača študovať a stráviť na škole zbytočne 3 roky. Personalisti a vedúci oddelenia pokladní si dnes pre pozíciu cashiera vyberajú adeptov s úspešnou maturitnou skúškou, čo je vlastne objektívnym meradlom vedomostí, zručností a všeobecných kompetencií absolventa SŠ. Takýto študent má ohodnotené zručnosti porozumenia, pochopenia, schopnosť prezentovať vlastné názory a ďalšie iné. Dokáže ľahko zvládať jednoduché veci čo sa týka obsluhy pokladne, ale mal by zdokonaľovať naďalej svoj prístup k zákazníkom. Ako profesionál by mal možno zčasu na čas prečítať literatúru svojho odboru, ktorej je v dnešnej dobe viac než dosť. V internetovom vyhľadávači je ľahko nájsť mnoho rád od úspešných predajcov. Ak s takými teóriami je oboznámený tak je to len jeho výhodou.

V prípade, že predajcom je osoba, ktorá je znechutená zo svojej práce, svoje súkromné problémy si vybíja na zákazníkoch, málo oboznámená s problematikou predaja a vlastnosťami výrobkov/služieb, je arogantná, málo empatická, mala by danú problematiku študovať, rozvíjať svoje vedomosti a zručnosti. Mala by to robiť samozrejme ak chce vo svojej oblasti napredovať a posúvať sa smerom nahor, či už kariérne al. profesionálne. Ak nie, tak takýto typ sprostredkovateľa je v budúcnosti odsúdený na degradáciu, resp. zánik. Jasné, profesia, ktorou sa živí veľa ľudí v obchodných centrách, v supermarketoch moc nevynáša. No aspoň ľudský prístup k zákazníkovi by tam mal byť. Ale práve touto svojou šikovnosťou, snaživosoťu a správaním má možnosť na seba upútať pozornosť nadriadených a môže to byť jeden z prvých krokoch pre povýšenie a kariérny rast.

Prístup ku každému zákazníkovi by mal byť individuálny, chápavý, predavač by mal byť ústretový a hľadať vhodné riešenia pre vzniknuté problémy a otázky zákazníkov. Málokto z predavačov si uvedomuje, že každé €, ktoré prinesie zákazník do obchodu je voda na mlyn, ktorá keď skončí, tak aj mlyn sa prestane otáčať. Každé € záleží od toho, či budú pracovné miesta v spoločnosti rásť alebo klesať, čim sa môže ohroziť práca každého kolegu vo firme. Takisto väčšie tržby sú predpokladom lepšieho ohodnotenia. Ľudia by mali byť aj zo psychosociálnej stránky k sebe milí a pomáhať si.

Z vlastnej skúsenosti ani nemusíme chodiť ďaleko, stačí zájsť na trhy do poľského Noweho Targu, kde sa obchoduje vo veľkom. Trhovníci sa snažia zo všetkých síl nájsť veci, ktoré padnú ako uliate na zákazníka, poletujú po stánkoch, dokonca aj odbehujú kdesi po iných stánkoch či autách a snažia sa vyhovieť a sebe si privyrobiť tak dôležité €. Zjednávajú, vymýšľajú, kombinujú, vychvaľujú. Každoročne odchádza z trhov tisíce spokojných zákazníkov, ktorí sa pravidelne vracujú už desiatky rokov. A niesú to žiadny študovaní inžinieri, či školení predajcovia. Obyčajní cieľavedomí a tvrdo pracujúci ľudia. Majú len ľudský prístup, ktorý častokrát iným predajcom chýba.

Kamenné predajne pomaly zanikajú, každú z nich naďalej ohrozujú zo dňa na deň početnejšie e-shopy, ktoré konkurujú predovšetkým cenou, dodaním tovaru až domov, presnou špecifikáciou a popisom výrobkov... Ako inak sa dnes už môžu zachrániť kamenné predajne, ak nie kvalitným, profesionálnym a ľudským prístupom k zákazníkom? Iba kvalitným poradenstvom, prístupom, keď zákazníkovi dokážu zabezpečiť aj modré z neba, len aby si odniesol z ich obchodu kúpený tovar a predovšetkým spokojnosť, pre ktorú sa k nim znova vráti.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko vzdelaných a talentovaných ľudí si môže Slovensko odpáliť?

Neútočme na seba, nepoužívajme slovník, ktorý nás vracia do obdobia mečiarovského gádžovstva, povinnosťou politikov je krajinu kultivovať.

PRIMÁR

Prečo by ste nemali ísť spať nahnevaní

Vedci objavili spôsob, ako sa lepšie vyrovnať so zlými spomienkami.


Už ste čítali?